Peněžní pasti začínajících podnikatelů

Tak už je to konečně tady, svoji největší radost jste povýšili z hobby na výdělečnou činnost. Možná jste právě včera předali svoji první vizitku potenciálnímu klientovi, nebo s radostí inkasovali peníze za první fakturu. Možná už nějaký ten pátek jedete na freelance vlně. Jo, je to bezva, děláte co vás baví, s klienty si rozumíte. Pokud jste začali pracovat jako nezávislí profesionálové, po konci kariéry v klasické práci od 9 do 5, tak jste jasně přišli o stálý příjem a musíte se popasovat s tím, že výdělek bude každý měsíc jiný. 

Kolik vlastně vyděláte za měsíc? Kolik jste vydělali od začátku roku? Jak to máte s náklady? Kolik chcete vydělat do konce měsíce? Můžete si finančně dovolit odjet na dovolenou? Víte, že na to máte, či budete mít? Jasně, můžete tyto otázky hodit za hlavu, ale když už jste narazili na tento článek, tak to přesto ve vás hlodá. Pojďme vaše vrásky z financí na OSVČ trochu vyhladit.

1.   Výdělek je nejistý

Tak to vás zaručeně trápí. Prostě nevíte, kolik zakázek budete mít každý měsíc. Něco se dá naplánovat, někde klienti otálejí se splatností faktur,  místy to je pohoda jazz, jiné měsíce se bojíte nakouknout do bankovního účtu. 

Jak udělat z nejistého výdělku jistý

Plánujte. Ano, myslím to vážně. Plánujte. Pokud pracujete s hodinovou sazbou, tak si spočítejte, kolik hodin týdně, měsíčně můžete maximálně pracovat. Zdravý a realistický odhad je vyfakturovat 6h denně 5 dní v týdnu. A věřte tomu, že tohle je strop, přes který není radno chodit. Při rozvržení času totiž pamatujte, že nejen prací živ je člověk, máte přátele, partnera, rodinu a jistě se nechcete upracovat k smrti. Nebyl to taky náhodou důvod, proč jste se vydali na dráhu freelancera? Protože další čas si chcete zarezervovat pro váš další osobní a profesní rozvoj. Jedině tak udržíte krok s konkurencí a mnohdy ji ještě předběhnete. 

Dobrá, čas který můžete věnovat zakázkám měsíčně máte. Dále si pohrajte s hodinovou sazbou. Pokud začínáte, je jasné, že se cenou držíte při zemi, ale pozor na pokrytí vašich nezbytných životních nákladů. Dobře si spočítejte, kolik potřebujete minimálně vydělat, abyste zvládli zaplatit nájem, útratu za jídlo, granule pro psa a další nezbytnosti, bez kterých se každý měsíc neobejdete.  Výborně, takže vám vyšla minimální částka, kterou musíte vydělat. Teď se můžete soustředit na to, kolik chcete vydělat nad rámec nezbytně nutných nákladů.

Tady už je to o vaši šikovnosti pohrát si hodinovou sazbou, získat a udržet si klienty a rozumně si rozvrhnout čas, který zakázkám můžete věnovat. A zase jsme u plánovaní. Domluvte se s klienty, kolik času můžete zakázce věnovat týdně, měsíčně a tento čas se snažte dodržet. Zpočátku to bude pro vás těžké odhadnout, ale postupně budete zkušenější a lépe s tím budete pracovat. 

Pokud máte stále klienty, se kterými si velmi rozumíte, stojí za to zvážit paušální platbu. Jistě jste jim někdy něco pomáhali dokončit na poslední chvíli, nebo naskakovali do projektu v době největší krize, rádi se s vám domluví na stálé částce, kterou dle střízlivých odhadů času, který jste nad jejich značknou trávili v minulosti můžete snadno odhadnout. 

2. Nemám přehled jak na tom jsem uprostřed měsíce

Každý týden si udělejte malou rekapitulaci toho, kolik hodin jste odpracovali a kolik peněz vám to zhruba přinese. Ztratí se dotěrná mlha nejistoty, jak na tom vlastně uprostřed měsíce finančně jste. Po praktické stránce si udělejte systém ve sledování času, který trávíte nad zakázkami. Systému pro hlídání času stráveného na zakázkách existuje hodně. Pro start můžete zkusit třeba Toggl. 

Rande s vaším bankovním kontem

S vaší drahou polovičkou možná stačí vyrazit do kina jednou za čas, ale pravidelná péče, kterou věnujete vašemu bankovnímu účtu, přinese do vašeho života velkou úlevu. Pro systematičnost doporučuji vyčlenit čas jednou týdně alespoň na 15 minut. Zkontrolujete přijaté platby, odchozí platby, zaznamenáte si na papír či do elektronické tabulky, jak na tom jste. Ano, veďte si přehled, finanční deník nebo elektronickou tabulku. Pozornost věnujte penězům, které vám chodí. Pozitivněji se tak nastavíte. Pokud patříte k těm, kterým se svírá žaludek při pohledu na bankovní účet, tak se začněte chodit mazlit s vašim účtem každý den. Vážně tím změníte hodně. 

3. Nemám na investice, nemám na dovolenou…

Jasně že nemáte, když nesledujete vaše peníze. O zmíněném přehledu jsme si říkali. Kromě přehledu myslete na rezervy. I odložená pětistovka, jsou prostě odložené peníze navíc, které se postupně mohou nastřádat. Dejte si závazek, kolik procent z každé faktury můžete odložit do elektronické obálky internetového bankovnictví nebo na spořící účet. Rezervy se vám budou dobře vytvářet, když je oddělíte od běžného nebo podnikatelského účtu. Pak už nebude problém, když vám kámoši zavolají, jeslti chcete jet na poslední chvílí na dovolenou nebo si konečně dopřejete ten drahý profi kurz focení, který vaše podnikání posune o další úroveň výš.

5 kroků pro to, jak nespadnout do peněžních pastí

Jaké jsou tedy kroky, které můžete udělat již dnes, abyste nespadli do finančních pastí, které skýtá podnikání a freelance profese? 

1.    Rozplánujte si čas a zakázky

2.    Zjistěte, jaké máte pravidelné měsíční výdeje

3.    Udělejte si finanční přehled, příjmů i výdajů

4.    Pravidelně se mazlete s bankovním účtem

5.    Vytvořte si rezervy (pro investice, dovolené, překvapení…)